torsdag den 15. september 2016

Hverdagen på Peters House

Min kære moder har brokket sig en smule over min manglende aktivitet på denne blog, og jeg tænker at der sikkert er mange af jer andre fans, som også har savnet at høre lidt fra mig - så her er et lille indlæg til jer;

Peters House

Udsigten fra vores volontør-bolig
Siden sidst er der sket en masse (det er jo derfor jeg ikke har fået skrevet, jeg styrter rundt.) Marie, Tine og Pauline er taget til Kipili, hvor de er begyndt deres arbejde. Tilbage er Kristina, Kristina og jeg selv her på Peters House, hvor vores hverdag er godt i gang. Vores opgaver på børnehjemmet svinger hver dag, alt efter hvad der er brug for. Alligevel har vi nogen faste opgaver i løbet af ugen som jeg her vil prøve at beskrive for jer:

Hver morgen mødes vi klokken 9.00 med de andre medarbejdere på børnehjemmet og holder 'scrum-meeting. Eller vi forsøger at starte klokken 9, men vi skal som regel ud og hente alle medarbejderne rundt omkring på børnehjemmet, hilse godmorgen (hvilket tager en krig hernede) så klokken bliver for det meste 9.20 før vi starter. Det er et møde, hvor vi hver især fortæller hvad vi skal lave i løbet af dagen og snakker om evt. problemer der kan være opstået den foregående dag.
Hver mandag bruger vi oftest på at ordne praktiske ting på børnehjemmet. Det kan f.eks. være rengøring eller andet der skal fikes. Desuden tager vi hver mandag og torsdag ned i Sumbawanga by og deltager i gadedrengeprojektet. Et projekt, hvor Sumbawangas gadedrenge,, kan komme til Knuds hus og vaske deres tøj, få et måltid mad, et bad og hygge en masse. Det er de dejligste drenge og det kan være noget så hårdt at sige farvel til dem efter en dag med hygge, da de jo ikke har nogen bestemte steder at gå hen efter. Årh det gør ondt i mit hjerte at tænke på. Det er dog fantastisk at mærke, hvor glade de alligevel er - på trods af deres hårde odds.

De er gode til at give en masse kram, de kære gadedrenge! 

Nogle Sumbawangas gadedrenge 

De elsker at lægge arm og vise, hvor stærke de er. 
Hver tirsdag underviser vi i engelsk. Vi har fået hver vores 'klasse' bestående af 5-8 børn opdelt efter niveau. De er meget ivrige efter at lære og det er dejligt at mærke. I denne uge har min klasse lært at lave en præsentation af dem selv og vi er så småt gået i gang med at lære at forme sætninger.
Vi er desuden også begyndt at undervise personalet på børnehjemmet i engelsk. De kan kun få ord og udtalen er en smule besværlig for dem. Det har givet nogle seriøst gode grineflip - både for os, men også for dem. Sidste gang vi underviste blev jeg nød til at forlade rummet fordi jeg simpelthen ikke kunne lade være med at grine. En af mama'erne skulle lære at sige "What is your name", men BLEV VED med at sige "What is my your name" næsten 10 gange i træk. Møj sjovt (man skulle måske have været der, men jeg kan godt fortælle jer, at tårerne trillede ned af mine kinder, fordi jeg grinte så meget).

Min lille klasse 
Onsdag er der TEMADAG. En dag specielt sat af til at lave en eller anden speciel aktivitet med børnene. Det kan være fodboldturnering, lege med sæbebobler eller lave musikvideo. Det sidstnævnte gjorde vi i onsdag til sangen "Hakuna Matata" på swahili. Det var rimelig sjovt at se dem danse foran kameraet og skråle med på sangen. Især Bonny gav den gas med at ryste booty. I kan lige gå ind og like 'Peters House Tanzania' og se videoen (når vi engang får den klippet sammen self).


Fredag chiller vi. Chille-dagen. Drikker en cola (lol, det gør vi hver dag) og så ser vi aaaaaltid film fredag aften. Det foregår på en lille computerskærm, med 32 børn klistret til den. De er især vild med 'robotter' og 'Chicken Run'. Den anden dag havde vi glemt nøglen til huset så den eneste film vi kunne vise dem var den der allerede sad i computeren, altså;  "The Sound of Music" (sådan en super tøset film med Hilary Duff). Den synes de ikke ligefrem var et hit....  

Felix og Yosef mkubwa 
Man bliver udfordret en del i løbet af sådan en uge. De fleste afrikanere har en idé om at os hvide kan det meste. Men selvom det kan være hårdt og en smule trættende at skulle tage stilling til rigtig mange ting i løbet af dagen, er det fedt at mærke, hvor meget de søger os. Nogle problemer er dog ikke helt til at løse for os. Både Tine og jeg er blevet spurgt om vi vil undersøge deres øjne og tjekke om de skal have briller. Ikke lige heeeelt en af mine kompetencer....


Der har været et stort problem med vandet på Peters House. Pumpen, som sjovt nok pumper vandet op, er gået i stykker, så vi har den sidste halvanden uge været uden vand på børnehjemmet og i vores volontørbolig. Vi har altså taget bad og alt andet på ægte afrikansk vis (så jeg har super fedtet hår, ja). Vi håber håber håber snart at pumpen bliver fikset, så børnehjemmet slipper for at betale ekstra penge for vand et andet sted fra.

Børnene henter vand og bærer det på deres hoveder tilbage. 

NU har jeg ikke andet at sige, end farvel og tak. Hvis i keder jer kan i altid ringe og få en god snak med en afrikaner eller mig. Jeg er desuden løbet tør for ægte tyggegummi, så det må i gerne sende en masse af.

Kwaheli.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar